perjantai 25. kesäkuuta 2021

Sote on maalissa

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Eduskunta hyväksyi juhannusviikolla lait sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksesta. Oma sosiaalinen media täyttyi postauksista “sote on maalissa, vihdoin ja viimein.” 

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueeseen kuuluu Vihti, Espoo, Hanko, Inkoo, Karkkila, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Siuntio ja Raasepori. Kaikkiaan kymmenen kuntaa. Melkoisen laajasta alueesta on siis kyse. Miten muutos tulee näkymään Vihdissä jää nähtäväksi, mutta valmistelutöitä kunnissa on tehty jo hyvän aikaa. 

Mitä jo on suunnitteilla? 

Juuri äskettäin päivänvalon näki Länsi-Uudenmaan hoivakotiporttaali, jossa pääsee vertailemaan alueen hoivakoteja laatu ja asukastyytyväisyys huomioden. 

Tulevana syksynä Karviaisen alue on ensimmäisten joukossa saamassa digiklinikan chat-palvelun muodossa. Tämä kuulostaa juuri siltä mitä itse on jo pidempään toivonut. Toisaalta hirvitti lukea siitä, että Sote-keskuksia on valmisteltu vain Espooseen. 

Jo aiemmin on mm. Lohjalla otettu käyttöön perhekeskusmalli, joka kokoaa kaikki lasten ja perheiden hyvinvointia edistävät palvelut saman katon alle. Perhekeskusmalli on tarkoitus jalkauttaa muihinkin kuntiin.Toimintaa toteutetaan niin etänä, kotona kuin varsinaisissa keskuksissakin.   

Länsi-Uudenmaan alueella on tällä hetkellä 36 eri asiakas- ja potilastietojärjestelmää, kuulostaa hurjalta lukemalta. Järjestelmiä ja erilaisia kantoja, joiden välillä tietojen vaihdon tiedän olevan kaikkea muuta kuin sujuvaa. Tähänkin haasteeseen on tulossa muutosta yhteisten järjestelmien myötä. Helppoa se ei varmasti tule olemaan ja muutokset rassaavat työntekijöitä, mutta toivottavasti lopputulos on kaiken sen vaivan väärti. 

Pidetään huoli ettei näin juhannuksena jouduta nykyisten palveluiden toimivuutta testaamaan.

Levollista juhannusta jokaiselle! 

Lisätietoja uudistuksesta löytyy Länsi-Uudenmaan sote -hankkeen sivuilta ja Vihdin Kunnan sivuilta. 



maanantai 14. kesäkuuta 2021

Kiitos äänestäjille!

 


Pitkääkin pidempi vaalikevät on nyt takana ja äänet annettu. Omat äänet näin ennen tarkastuslaskentaa ovat 35 ääntä, eli yksi ääni vähemmän kuin neljä vuotta sitten. Kiitos jokaiselle äänen antaneelle! 

Tällä kertaa tällä äänimäärällä ei päässyt varavaltuutetuksi kuten viimeksi, mutta tehtävät kuntayhdistyksen hallituksen sihteerinä jatkuu ja vielä on jokunen kokous jäljellä vanhalla mandaatilla niin Luksiassa kuin kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan varajäsenenä. 

Menestystä jokaiselle valituksi tulleelle ja viisaita päätöksiä tulevaan neljään vuoteen! 

Seuraavaksi vuorossa on sisäisiä keskusteluita, puolueiden välisiä neuvotteluja ja pikkuhiljaa vuoroon pääsee paikkajaot kaikkine käänteineen.  Uusi valtuusto aloittaa elokuussa. 

Tämä blogi jää olemaan, päivittyen tulevaisuudesssa säännöllisen epäsäännöllisesti. 

lauantai 5. kesäkuuta 2021

Toimivat verkkoyhteydet on edellytys elinvoimalle










Eletään vuotta 2021 ja asun noin 50 kilometrin päästä Helsingin ydinkeskustasta. Toimin digiyrittäjänä mikä tarkoittaa sitä, että lähestulkoon kaikki työni ovat verkossa. Edelleen jos en päivittäin niin viikoittain, joudun asiakkaille liveyhteyden päässä pahoittelemaan yhteyksien pätkimistä. 

En ole yksin ongelmani kanssa. Pendelöinti Vihdistä pääkaupunkiseudulle väheni koronan myötä paljon ja asian kanssa taistelee myös moni etätyöläinen ja muut, jotka pitävät kotitoimistoja. Kyse ei aina ole edes pelkistä toimistoista yhtä lailla meidän aina vähenemässä oleva maatalous tarvitsee toimivaa verkkoa isojen datamäärien siirtoon. Työn tekeminen on entistä vähemmän sidoksissa paikkaan ja tämän uskotaan olevan pysyvä trendi vielä koronaviruspandemian jälkeenkin. 

Jokaisella ihmisellä on oikeus viestinnän peruspalveluihin

Laki sähköisen viestinnän palveluista määrittelee, että jokaisella on oikeus toimiviin puhelinyhteyksiin ja vähintään kahden megan verkkoyhteyksiin. Tarkoittaen sitä, että verkkoyhteyden lähetysnopeuden tulee olla vähintään 2 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja vähintään 1 Mbit/s neljän tunnin seuranta-aikana. 

Nämä nopeudet varmasti toteutuu, mutta hetkittäin latausnopeudet on hyvin lähellä nollaa ja käytännössä “kaista ei riitä” kaikille käyttäjille kun suoratoistopalvelut, verkkopelit ja yhdistyksien etäkokoukset klo 16.00 jälkeen pyörähtävät käyntiin.

Verkot ja Vihti

Verkkoyhteydet ja niiden toimivuus eivät suoraan kuulu kuntien vastuulle, mutta veto- ja pitovoiman näkökulmasta toimivilla yhteyksillä on iso merkitys. Vihdin kunta käynnisti jo 2017 erityisen hyvältä vaikuttaneen valokuituhankkeen, joka sittemmin kaatui markkinaoikeudessa kun tarjouskilpailun hävinnyt yhtiö teki aiheesta valituksen. 

Toivon, että tämän ei anneta lannistaa ja vaihtoehtoja saatavuuden eteen pohditaan jatkossakin. 



maanantai 24. toukokuuta 2021

Ehdokkaat on ihan tavallisia ihmisiä


Vaalikampanjoiden kiihkeimmät viikot ovat käynnistymässä ja paikoitellen keskustelu käy jo kiivaana. Haluan jokaisen mieleen muistuttaa, että myös täällä sosiaalisessa mediassa me ollaan me ihmiset täällä ruudun molemmin puolin, ei mikään omituinen musta aukko johon voi huutaa mitä vain.

Tulevana syksynä tulee 8 vuotta siitä kun silloisen naapurin houkuttelemana osallistuin ensimmäiseen Espoon Keskustanaisten kokoukseen. Aika paljon on kertynyt kokemuksia näiden vuosien aikana. Niin hyviä kuin huonojakin. Pääasiassa kuitenkin kannustavia.


Vaikuttajat on ihan tavallisia ihmisiä

Monet asiat on oman politiikan matkan varrella mullistuneet, muuttaneet muotoaan ja mikä parasta olen itse saanut vaikuttaa siihen mihin suuntaan asiat etenevät. 


Edelleen tähtihetkiin kuuluu, se kun tärisevin käsin Tampereella tartuin mikrofoniin ja tivasin silloiselta pääministeriltä ja puolueen puheenjohtajalta, että "mitä Keskusta aikoo tehdä mikroyrittäjien sosiaaliturvan parantamiseksi?" Ainakin uskon kysyneeni. Jännitin niin paljon, että muistikuvat ei ole kovin tarkkoja.


Nykyinen Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, joka istui edessäni ei varmaan muista kuiskaamaansa kommenttia puheenvuoroni jälkeen "Hyvä kysymys". Se tuli tärkeään paikkaan. Itsestä tuntui, että olisi parempi vajota maan alle, eikä ainakaan olla siellä änkyttämässä satapäisen yleisön edessä. 


Jännitykseen ei kuolekaan

Meinasin kuolla viimeistään siinä vaiheessa kun tilaisuuden päätyttyä toimittaja lähestyi aiheen tiimoilta kysymyksineen. Mihinkään en kuollut ja lehtijuttu julkaistiin saadun palautteen perusteella ilmeisesti koko Suomen kaikissa paikallislehdissä. Ennen kaikkea tuo Mikaelin pieni kommentti rohkaisi puhumaan vielä myöhemminkin ja Katri Kulmuni otti oikeasti asiakseen esittämäni epäkohdan korjaamisen. Yritän aina muistaa sen, että jokainen meistä tarvitsee kannustusta, myös ne kaikkein rohkeimmat. 


Politiikassa on toisinaan vaikea olla mukana kun ei haluaisi asettautua epämukavuusalueelle ja altistaa itseään arvostelulle. Olen kokenut itselleni luontaisimmaksi tavaksi vaikuttaa sen, että olen tutustunut päättäjiin henkilökohtaisesti. Monia asioita on edistetty ja ne ovat jalostuneet matkan varrella entistä paremmaksi kun kaikki näkökulmat on otettu huomioon. Sitä on parhaimmillaan yhteistyö muiden kanssa. 


Ehdokas on vapaata riistaa

En todellakaan allekirjoita, sitä ajatusta, että "ehdokkaana nyt vaan pitää sietää sitä ja tätä." Ei pidä sietää, jokainen ihminen ansaitsee tulla kohdelluksi asiallisesti. Ehdokkaan mielipiteitä voi rakentavassa mielessä kritisoida, voi kyseenalaistaa ja pitääkin haastaa. Eriasia on se, että lähdetään lyttäämään ja arvostelemaan. On aivan eriasia kirjoittaa "No haloo ei todellakaan!!! Ihme ajatuksia." kuin "Olen asiasta eri mieltä."


Demokratia lakkaa toteutumasta jos vain rohkeimmat uskaltavat lähteä ehdolle. Kuntapolitiikkaan mukaan lähtemisen kynnys pitää olla mahdollisimman matala.


Vihdin Keskusta sitoutuu vaalirauhaan ja toivoo, ettei ylilyontejä tule muiltakaan. Tehdään reilua vaalikampanjaa ennemmin toisiamme tukien. Pohditaan somessakin kaksi kertaa ennen lähetä -napin painallusta.


Ihanaa, rohkeaa ja positiivista alkanutta viikkoa kaikille!


sunnuntai 23. toukokuuta 2021

Hevosala Vihdin vetovoimatekijänä



 

Piti ihan lyhyesti videolla kertoa, että mikä saa minut puhumaan hevosten puolesta kuntavaaleissa. 
Noh, videosta tuli vähän pidempi, mutta toivottavasti maltatte hetken käyttää sen katsomiseen.